Total War: Warhammer 3 – Kislev – Przewodnik

Witaj w kolejnym przewodniku po grze Total War: Warhammer 3. Dzisiejszy artykuł poświęciłem w całości frakcji Kislev w Warhammer 3. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje o nacji w Warhammer Fantasy Battle. Przybliżyłem też Legendarnych Lordów, bohaterów, jednostkami, a przede wszystkim, mechaniki kampanii. Zanim przejdziemy do konkretów jedna uwaga – unikalne mechanizmy dotyczą całej frakcji, specjalne modyfikacje dla poszczególnych LL omówię w osobnych publikacjach.

Jeśli pojawi się taka konieczność, to zaktualizuję artykuł. Teraz skocz do sekcji dzięki poniższym odnośnikom lub rozkoszuj się pełną pigułką wiedzy. Wszystko o frakcjach w Total War: Warhammer 3.

Kislev w Warhammer 3 Total War

warhammer 3 Kislev img

Kislev – podstawowe informacje

Jak zdążyłem pobieżnie nakreślić w ogólnym tekście o frakcjach w grze, Kislev leży na północnym skraju Starego Świata. Od południa graniczy z Imperium, od północy z Norską, jednocześnie przylegając do Dark Lands, które prawdopodobnie dokładnie zbadamy w Warhammer 3. Rządzona przez Carów kraina jest pierwszą linią obrony Imperium, a przeklęte miasto Praag cierpi niezliczone oblężenia. Cokolwiek chce wychynąć z Mrocznych Ziem, musi przejść przez Kislev. Niekończąca się walka i surowy klimat zahartowały ten ponury naród. Jednak ojczyzna to podstawa i choćby Chaos rzucił ogromne siły, to Kislev nie cofnie się o krok.

W realiach Total War Warhammer 3 zastajemy Kislev za panowania carycy Katarin Bokha. Córka Radii odziedziczyła wskrzeszony kult Ursuna, zreformowaną armię, odbudowane osady i spore długi. Zdobyła też serca swoich poddanych, którzy nigdy nie cofają się przed wrogiem i ruszają do walki z wysokim morale. Zdaje się, że duch prostego ludu już dawno powinien był podupaść, ale to nie wiara we wsparcie od Imperium, a przywiązanie do ojczyzny i szacunek wobec władcy, to mieszanka nie do zdarcia. Jak będzie wyglądać zabawa w kampanii?

Mechaniki Kampanii Kislevu

warhammer 3 kislev kampania

Poniżej znajdziesz garść niezbędnych informacji dotyczących mechanik kampanii rozgrywanej po stronie Kislevu. Pamiętaj, że przedstawione tu założenia są ogólne dla całej frakcji. Wybór konkretnego Legendarnego Lorda wprowadzi dodatkowe mechaniki związane bezpośrednio z jego stronnictwem.

Na tym etapie wiemy już, że podstawowym celem kampanii fabularnej Kislevu w Total War: Warhammer 3 jest uwolnienie Boga-Niedźwiedzia Ursuna. Tego w głąb Rubieży Chaosu porwał Demoniczny Książę Be’lakor.

Devotion

Absolutnym fundamentem funkcjonowania kraju stanowiącego przedmurze dla sił Chaosu jest wiara. Tę musimy regularnie podsycać, by utrzymać wolę walki i morale naszych stronników. Wskaźnik Devotion oddaje to, jak dobrze nasze działania podtrzymują ideały wyznawane przez Kislev.

Devotion zdobywamy, walcząc z siłami Chaosu i ubijając pokonane demony po wygranych bitwach. Na przypływ zasobu wpływają też budynki i podejmowane przez nas decyzje. Twoim zadaniem jest podtrzymanie wiary wśród ludu, że z poplecznikami Bogów Chaosu da się wygrać. Jeśli ci się to uda, to zauważysz przypływ specjalnego zasobu, który wydasz na budynki i technologie związane z wiarą. Devotion pozwoli też ulepszać inwokacje, które mieszkańcy Kislevu wznoszą do swoich bogów.

Jeśli oddanie sprawie spadnie na zbyt niski poziom, to ludność straci wiarę w zwycięstwo i demony znacznie łatwiej zawładną sercami twoich poddanych. Znaczącym sprzeniewierzeniem się ideałom frakcji jest też zwalczanie stronnictw innych Legendarnych Lordów.

The Mortherland

kislev art

Dla mieszkańców Kislevu wiara i ojczyzna są najważniejsze. Dlatego jednym z głównych celów gromadzenia omawianego wcześniej Devotion są rytuały. Te odprawimy, oddając ojczyznę pod opiekę jednego z bogów i zbierając powiązane z tym premie. Po ukończeniu rytuału na Kislev spływa zima, by utrudnić inwazję demonów Chaosu. Najlepszym scenariuszem jest ten, gdy mamy wystarczające zasoby Devotion, żeby utrzymywać korzyści przez cały czas rozgrywki.

Po obrzędzie nad Kislevem czuwać będą:

  • Salyak – bóg uzdrawiania i pocieszania, który zwiększy tempo rozwoju i uzupełniania strat;
  • Dazh – bóg ognia i słońca, który zwiększy dochody z handlu i budynków;
  • Ursun – patron i obrońca Kislevu, nakłada wyczerpanie na wrogie jednostki i specjalną umiejętność w bitwie;
  • Tor – bóg piorunów, zwiększa obrażenia walki w zwarciu i zapewnia umiejętność w bitwie, która jeszcze bardziej je podnosi.

Supporters and the Spiritual Conflict for Kislev

Po śmierci cara Borisa ziemie Kislevu podzieliła wojna domowa, ale żadna z jej stron nie dąży do otwartego konfliktu. Zamiast tego konkurujący ze sobą Legendarni Lordowie podczas rozgrywki pozyskują sojuszników, by dowieść swojego prawa do tronu. Szans na zdobycie poparcia jest wiele, ale najistotniejsze są wspomniane w już rytuały do ojczyzny.

Większa liczba sojuszników gwarantuje coraz lepsze relacje z pomniejszymi stronnictwami Kislevu, co w dłuższej perspektywie prowadzi do dominacji w kraju. Oznacza to, że podczas regularnych walk z siłami nasyłanymi przez Bogów Chaosu, sporo czasu zabawy poświęcimy też na konflikty wewnętrzne i politykę wewnątrz frakcji.

Atamans and the Great Cities of Kislev

kislev fight

Kolejnym fundamentem mechaniki rozgrywki na czele frakcji Kislev w Warhammer 3 są Atamani. Łącznicy pomiędzy przywódcą a ludem kraju, oferują wiele przydatnych premii, zarówno w sferze ekonomii, jak i militariów. Atamani przewodzą miastom i prowincjom, a chociaż są lordami, to działają na trochę innych zasadach.

Atamana otrzymujemy na każde dwie prowincje Kislevu. Osadzony na swoim urzędzie oferuje dodatkowe premier do wskaźników dochodu, rozwoju, kontroli w regionie i skażeniu obszaru. Nie otrzymuje punktów doświadczenia, ale wciąż rozwija swoje umiejętności. W przypadku działań zbrojnych poprowadzi armię do boju za darmo, chociaż nie zaoferuje zbyt wielu atutów bojowych, które pozostawiono Lordom.

Gdy dowodzi armią, to nie zajmuje się zarządzaniem, więc musimy przydzielać mu zadania zgodnie z zapotrzebowaniem. Jeśli zginie, to powinniśmy go zastąpić, by wciąż otrzymywać stosowne korzyści.

The Ice Court

Omawiana frakcja charakteryzuje się też nieco inną ścieżką wprowadzania do armii Lordów i Bohaterów. The Ice Court oferuje możliwość dokładnego ukształtowania swojego przyszłego podopiecznego, ale rekrutacja takowego trwa znacznie dłużej i w dodatku nakłada na nas koszt treningu.

Najpierw nadpłacamy, by The Ice Witches i Frost Maidens of Kislev podjęły szkolenie a potem decydujemy o jego przebiegu, wybierając szkoły magii, zdolności i premie pasywne. Po zakończonej nauce postacie trafiają do puli rekrutacji, z której pobieramy je w wybranym przez siebie czasie ze znacznie niższym kosztem rekrutacji.

Tu należy wspomnieć, że przywódca stronnictwa The Great Orthodoxy, Kostaltyn, nie jest szczególnie zadowolony z The Ice Court. Jednak opłaci szkolenie i włączy do armii absolwentki akademii. Może to robić tak długo, jak utrzymuje przyjazne relacje z carycą Katarin Bokha.

Drzewko technologii

kislev technologie

Przywiązanie mieszkańców Kislevu do ojczyzny objawia się także na polu technologii i współgra z elementami, o których zdążyłem już wspomnieć. Odkrycia technologiczne frakcji rozgałęziają się na cztery obszary – ziemię oraz trzy wielkie miasta: Kislev, Praag i Erengrad. Poszczególne elementy drzewka dostępne będą dopiero wtedy, gdy nasze stronnictwo włączy pod swój sztandar przywołane osady. To wiąże się bezpośrednio z mechaniką zdobywania wsparcia wewnętrznego.

Drzewko technologii każdego z miast charakteryzuje się innymi korzyściami wynikającymi najpierw z aneksji osady, a następnie odblokowania dedykowanych mu premii. Twórcy wspominali też o niespodziankach, które wiążą się z bonusami dla osad i armii. Te jednak poznamy dopiero w toku rozgrywki.

Legendarni Lordowie

W chwili pisania artykułu Creative Assembly ujawniło już trzech Legendarnych Lordów frakcji Kislev w Warhammer 3. Każda z postaci doczeka się dedykowanego artykułu, omawiającego nieco szerzej poszczególne aspekty rozgrywki. Tymczasem warto, chociaż pobieżnie ich zaprezentować.

Tzarina Katarin Bokha

Warhammer 3 katarin

Kluczowa postać dla Kislevu w realiach zaprezentowanych w grze Total War: Warhammer III. Spadkobierczyni cara Borisa, która przewodzi stronnictwu The Ice Court. Potężna czarodziejka władająca charakterystyczną dla Kislevu domeną magii Lodu. Specjalne umiejętności zapewnia jej także specjalne lodowe ostrze Frost Fang, z którym rusza w bój. Oddana przede wszystkim ojczyźnie wiedzie swoich rodaków do boju, sunąc po lodowej tafli lub dosiadając konia, bądź niedźwiedzia.

Dowiedz się więcej o Tzarina Katarin Bokha w Warhammer 3.

Supreme Partiarch Kostaltyn

warhammer 3 kostaltyn img

Największy polityczny i ideologiczny przeciwnik carycy Katariny w Kislevie. Kostaltyn, przywódca stronnictwa The Great Orthodoxy jest jedną z najważniejszych postaci wśród wyznawców boga Ursuna. Dzięki niezachwianej wierze prowadzi w bój fanatyków religijnych i lekceważy nawet najpoważniejsze rany, gdy zadają je wyznawcy innych bogów. Nieposkromiony przywódca, który gardzi magią Lodu, ale nie omieszka wykorzystać ją do swoich celów.

Dowiedz się więcej o Supreme Partiarch Kostaltyn w Warhammer 3.

Boris Ursus

warhammer 3 boris

Legendarny Lord, który zostanie odblokowany w grze po ukończeniu specjalnego zadania po stronie Kislevu. Właściwie Boris Bokha, ojciec Katariny, który stanie na czele stronnictwa Ursun Revivalists. Postać pojawiła się na liście grywalnych Lordów w najnowszych gameplayach i stanowi swoistą nagrodę dla zaangażowanych graczy, podobnie jak Be’lakor dla fanów Daemon Prince. Zaprzyjaźniony ze stronnictwem The Ice Court i skoncentrowany na walce na niedźwiedziach bojowych.

Dowiedz się więcej o Boris Ursus w Warhammer 3.

Na tę chwilę to wszystko. Jeszcze w tym tygodniu zaktualizuję wpis o Lordów, Bahaterów i Jednostki frakcji Kislev w Warhammer 3. Sprawdź pozostałe rozdziały przewodnika oraz wymagania sprzętowe Warhammera 3 i odliczaj ze mną do zaplanowanej na 17 lutego premiery strategii.

Jeśli dotarłeś aż tutaj, to będzie mi bardzo miło, jeśli wesprzesz moje działania i polubisz profil Stratega na Facebooku.

Więcej Warhammera na strategniedzielny.pl.