Farthest Frontier – Praktyczny poradnik do gry

Od kilku dni miłośnicy strategii typu city-builder mogą cieszyć się najnowszą grą odpowiedzialnego za Grim Dawn Crate Entertainment. Tytuł ukazał się w usłudze wczesnego dostępu Steam i od razu podbił serca użytkowników pecetów. Marzenie o własnej średniowiecznej osadzie na przysłowiowym końcu świata możesz zrealizować już dziś, ale wiedz, że po drodze szereg wyzwań. Dlatego przygotowaliśmy praktyczny poradnik do Farthest Frontier.

Dowiesz się z niego, jak postawić swoje pierwsze kroki w dziczy, na co uważać i na czym się skupić. Jednocześnie znajdziesz tu konkretne rozwiązania dla zdobywania złota, podnoszenia atrakcyjności osady, generowania zasobów i ich późniejszej obrony. Poradnik obejmuje mechaniki zaprezentowane we wczesnej wersji gry i z pewnością zaktualizujemy go po pewnym czasie, by odzwierciedlał wprowadzane przez twórców zmiany.

Poradnik do Farthest Frontier – spis treści

  • Początek rozgrywki
    • Wybór miejsca
    • Pierwsze decyzje
  • Żywność
    • Pola uprawne – jak zarządzać plonami i żyznością?
    • Hodowla bydła – skąd wziąć krowy?
  • Zasoby i przemysł
    • Kluczowe zasoby
    • Przemysł
  • Handel
    • Jak się bogacić w Farthest Frontier?
    • Po co ci złoto – to musisz kupić
  • Obrona osady
    • Nie mam strażników – co robić?
  • Rozwój miasta
    • Jak ściągać nowych mieszkańców do miasta?
    • Jak podnieść atrakcyjność okolicy?
    • Ulepszanie Centrum miasta, czyli Gospodarstwa rolne
Farthest Frontier poradnik

Początek rozgrywki – poradnik Farthest Frontier

Krótko po zakończeniu filmiku wprowadzającego otrzymasz powiadomienie, że grupa osadników rozpoczęła rozpoznanie terenu. Pora wytypować miejscówkę, którą będziesz oglądał przez najbliższe kilkadziesiąt godzin.

Wybór miejsca

To wbrew pozorom jeden z najważniejszych momentów zabawy. Twoim zadaniem jest umiejscowienie budynku Centrum miasta. O ile samo położenie budowli jest istotne, to znacznie ważniejszy jest teren, który gra nam wylosowała. Mowa tu przede wszystkim o Depozytach gliny. Ta jest jednym z kluczowych surowców podczas zabawy. Sprawdź podświetlony teren i poszukaj Gliny. Jeśli nie znajdziesz jej w pobliżu, to najlepszą decyzją będzie ponowne losowanie terenu.

Niewykluczone, że depozyty zasobu są gdzieś w pobliżu, ale ukryte przed twoim wzrokiem. Jednak nawet to będzie już swoistym utrudnieniem, więc zadbaj o to, by chociaż jeden Depozyt gliny był zasięgu. Oddal kamerę do maksimum, a potem postaw Centrum miasta w miejscu, z którego na oddalonym widoku wciąż widzisz chociaż jeden Depozyt.

Glina w Farthest Frontier

Farthest Frontier glina

O co chodzi z tą gliną? Można powiedzieć, że zabawa w Farthest Frontier bazuje w dużej mierze na dostępie do niej. Przydaje się nie tylko do wyrobu cegieł, które pozwolą ulepszyć budynki mieszkalne w późniejszych fazach gry. Bez gliny możesz zapomnieć o wyrobach garncarskich – towarze zarówno luksusowym, jak i handlowym. Glina przyda się też do poprawy struktury gleby pól uprawnych, dzięki czemu osiągniesz lepsze plony. Już na koniec, ale równie ważne są budynki użyteczności publicznej – jak Szkoła czy Dom uzdrowiciela, których bez gliny nie wybudujesz.

Reasumując, wybór miejsca jest kluczowy – zwracaj uwagę na dostęp do rozmaitych zasobów, jak siedliska zwierząt, jeziora, niezły stopień zalesienia, kamienie czy krzaki owocowe. Jednak kluczowa będzie przede wszystkim glina. Reszta zasobów kopalnych potrzebna jest dużo później niż Depozyty gliny, więc brak zasobu skutecznie spowolni, a nawet zahamuje rozwój.

Pierwsze decyzje

W pierwszej kolejności potrzebujesz kilku podstawowych zasobów, by ukończyć budowę Centrum miasta. Zaznacz zgromadzonych wokół niego mieszkańców i wybierz z interfejsu panel zbierania zasobów. W tej chwili najważniejsze jest drewno, więc zadbaj o to, by tylko ono było zaznaczone. Gdy zbieranie jest aktywne, zaznacz myszką pomniejszy lasek, by osadnicy zaczęli wyręb drzewa. W tej chwili jeszcze nie musisz martwić się o żywność – zasoby przywiezione na wozie w zupełności wystarczą.

Gdy Centrum miasta jest gotowe, a mieszkańcy ochoczo wycinają lasek, to najwyższa pora skupić się na schronieniach dla nich. Zleć budowę kilku Schronów w pobliżu centrum. Zaraz po tym koniecznie wybuduj zagrodę drwala i studnię. Drwal powinien być stosunkowo daleko od budynków mieszkalnych, ale wystarczająco blisko wozu, na którym mieszkańcy składują drewno. Z drugiej strony studia powinna być jak najbliżej – podczas jej umiejscawiania zwróć uwagę na wskaźnik wody. Powinien przekraczać 50% – im bardziej, tym lepiej dla ciebie.

Ważna uwaga – nie przejmuj się zbytnio początkowym rozmieszczeniem. Niemal każdy budynek za wyjątkiem Centrum miasta możesz potem przemieścić, żeby lepiej zarządzać przestrzenią.

Podstawowe potrzeby

Po zaplanowaniu schronienia, wody pitnej i opału pora zagwarantować osadnikom żywność. Zacznij od pola uprawnego, nawet o minimalnej zalecanej wielkości. Warto rozpocząć przygotowania do roli jak najszybciej, bo przygotowanie pola wymaga sporych nakładów pracy i długo trwa. Gdy wybierzesz pole uprawne z menu budowania, teren zmieni kolor – wybierz położenie relatywnie blisko centrum miasta na terenie oznaczonym na zielono. Wskaźnik żyzności jest ważny, ale nic ci po niej, jeśli pole będzie daleko i wszystkie zbiory zjedzą dzikie zwierzęta.

Gdy rozpoczną się prace nad polem, zleć budowę Domku myśliwego, Chatki rybaka i Chatek zbieraczy. Początkowo wystarczą dwie sztuki każdego z wymienionych. Dobrze, jeśli wymienione budynki połączysz z centrum polnymi drogami. Mieszkańcy przystępują do budowania, a ty planujesz dalej. Do pełni szczęścia na tym etapie brakuje ci podstawowej zagrody do składowania surowców, piwnicy ziemnej i wędzarni. Dwie ostatnie budowle mają ogromne znaczenie dla czasu przydatności do spożycia żywności, więc dosłownie muszą się pojawić, żebyś ruszył dalej.

Po dopilnowaniu powyższego jesteś już na prostej drodze do rozbudowania Centrum miasta (i osady) na kolejny poziom. W dalszych etapach zabawa może nieco się różnić, w zależności od tego, które z zasobów masz bliżej, a które dalej. By to określić, koniecznie regularnie rozstawiaj na terenie pokrytym mgłą sztandar eksploracji. Po jakimś czasie, bez twojego udziału wskazany obszar stanie się widoczny.

Żywność – poradnik Farthest Frontier

Początek zabawy mamy za sobą, więc pora na właściwy poradnik do Farthest Frontier. Na pierwszy ogień jeden z kluczowych elementów na drodze do rozwoju osady i zaspokajania podstawowych potrzeb mieszkańców. W zależności od stopnia rozwoju masz do dyspozycji kilka różnych sposobów, by zapełniać spiżarnie osadników i urozmaicać ich dietę.

Chatki rybaków, myśliwych czy zbieraczy nie wymagają szczególnego omówienia. Widzisz źródło zasobu, umieszczasz budynek w punkcie, który gwarantuje dobre zbiory, podprowadzasz drogę i czekasz, aż magazyny się zapełnią. Jeśli pominąłeś wcześniejszą część poradnika, to wspomnę jedynie o piwnicy ziemnej i wędzarni – oba budynki są konieczne, by zebrana żywność wolniej się psuła. Sytuacja znacznie komplikuje się w przypadku pól uprawnych.

Pola uprawne – jak zarządzać plonami i żyznością?

Farthest Frontier uprawa

Jeśli zdecydowałeś się na umieszczenie pola w pobliżu Centrum miasta i jednocześnie na rekomendowanej, żyznej glebie, to jesteś już na wygranej pozycji. Po czasochłonnym przygotowaniu pola czas zarządzać płodozmianem. Naturalnym wydaje się obsadzenie pola wszelkim zbożem, ale nie rób tego. W początkowej fazie gry nie masz dostępu do Piekarni i Młyna, co oznacza, że zebrane przez ciebie ziarno zgnije w spiżarni. Postaw na rośliny strączkowe i rozmaite warzywa, koniecznie sprawdzając ich tolerancję na wysokie i niskie temperatury.

Powyżej widzisz ekran płodozmianu z zaplanowaną uprawą pola w trzech sezonach. Każdy sezon zaczyna się wiosną, gdy warto postawić na uprawy, które dobrze poradzą sobie z niższymi temperaturami. Dopiero od drugiego klocka powinieneś posadzić coś, co nie obumrze od zimna, ale za to świetnie poradzi sobie z upałem. Koniecznie przeznacz też przynajmniej jeden slot na zasiew koniczyny, która podniesie poziom żyzności pola i drugi slot na prace porządkowe, by rolnicy pozbyli się chwastów.

Zaplanowany zasiew możesz w każdej chwili podmienić, aczkolwiek znacznie lepszym wyjściem jest obsadzenie innego pola pod każdy typ zbiorów. Warzywa utrzymaj na osobnym polu, potem przygotuje kolejne pod zboża, gdy już będziesz mieć dostęp do Piekarni i Młyna. Koniecznie przygotuje też jedno pole pod len, by tkacze mieli materiał do wyrobu pożądanych przez osadników ubrań.

Płodność pół

Utrzymywanie podobnej klasy upraw jest ważne także z uwagi na działania mające na celu poprawę żyzności gleby. W toku zabawy powinieneś co kilka sezonów sprawdzać, czy gleba nie jest zbyt sucha lub mokra. Sprawdź współczynnik żyzności dla każdego z zaplanowanych plonów pola z osobna i dodaj gliny lub piasku, by utrzymać żyzność na zielonym pasku. Przydaje się także kompost, który możesz roznieść na polach, gdy Kompostownia zapełni już któryś ze slotów.

Ważna uwaga – nawet jeśli pola uprawne są stosunkowo blisko centrum, to warto otoczyć je drewnianym płotem. Mieszkańcy raczej ignorują dzikie zwierzęta, które swobodnie wejdą na otwarte pola i pożrą wszystko, co tam znajdą. Najtańszy mały płotek z furtką i jeden, ale wielki problem, z głowy.

Hodowla bydła – skąd wziąć krowy?

Gdy wszystkie działania związane z polami uprawnymi wciąż nie wystarczą dla odpowiedniego zróżnicowania diety mieszkańców, to pora wziąć się za hodowlę. Jednak wybudowanie stodoły to tylko początek zabawy. Bo nawet jeśli pierwszy milion trzeba ukraść, to pierwszą krowę trzeba kupić.

krowy

Niestety sama do nas nie przyjdzie, więc warto mieć spory zapas złota w Faktorii handlowej i nieco szczęścia, by przyjezdni kupcy przywieźli bydło. Krowy są stosunkowo drogie – 500-600 złota za jedną a warto od razu wziąć dwie sztuki. Choćby po to, by natura robiła swoje i zapewnić sobie szansę na to, że co kilka lat nasze krowy doczekają się potomstwa.

Samą stodołę trzeba zbudować z dala od domów mieszkalnych, ale blisko pól i żyznych gleb, żeby podnieść jakość trawy, którą krowy skubią na pastwiskach. Jeśli zdecydujesz się na włączenie dojenia krów, to koniecznie zadbaj też o budynek wytwarzający sery. To jeden z prostszych sposobów na zapewnienie mieszkańcom zróżnicowanej diety, dzięki czemu zechcą oni ulepszać swoje budynki mieszkalne.

Zasoby i przemysł – poradnik Farthest Frontier

Gdy wszystkie podstawowe potrzeby związane z pożywieniem są zaspokojone to pora zająć się drugą stroną zarządzania osadą. Bez wątpienia jednym z najważniejszych pospolitych surowców jest drewno, a jednym z najtrudniej dostępnych kamień. Oba są kluczowe dla rozwoju na każdym etapie rozgrywki, co oznacza, że pora omówić Obozy robotnicze.

Kluczowe zasoby

Po odblokowaniu drugiego poziomu Centrum miasta otrzymasz dostęp do Obozów pracowniczych. Miejsc, w których odbywa się regularne zbieranie drewna lub kamienia. W zależności od lokacji osadnicy będą zbierać jedno i drugie w ustalonych przez nas proporcjach. Jednak zanim zajmiemy się rozlokowywaniem obozów, to trzeba postawić Magazyn wozów. Tu pracują osoby, które zajmą się transportem nie tylko wspomnianych dóbr z obozów pracowniczych, ale z poszczególnych kopalń. Wybuduj Magazyn wozów i przygotuj chociaż jedną załogę, by maksymalnie usprawnić pozyskiwanie kluczowych zasobów.

Przemysł

Osobiście znacznie lepiej wychodziło mi kontrolowanie Obozów pracowniczych, gdy każdy z nich zajmował się tylko jednym typem surowca. Przesuń suwak do krawędzi, by ograniczyć zbiór tylko do jednego, a pracownicy skupią się na tym, którego od nich wymagasz. Selekcja ma szczególne znacznie dla ogólnego mikrozarządzania. Wokół obozu drewnianego po jakimś czasie powstaje widoczny z daleka krąg, który zasugeruje ci, że warto przenieść go w inne miejsce, by utrzymać tempo prac. Tymczasem nad obozem kamiennym pojawi się specjalna ikona, gdy zabraknie surowca w zasięgu działania. W obu przypadkach szybki rzut oka i już wiesz, że niedługo może pojawić się deficyt danego zasobu.

Niezwykle istotne jest to, by połączyć obozy pracownicze z magazynem choćby polną drogą, która przyspieszy transport wozem. Wydobytego, ale nie dostarczonego jeszcze surowca nie możesz użyć, więc sprawa jest prosta. Ma to zastosowanie także dla każdego innego zasobu, który wymaga przewiezienia – żelaza, gliny czy węgla.

Pozyskiwanie zasobów

Na liście kluczowych zasobów jest też wspomniana już na samym początku poradnika glina. Deficyt surowca będzie bardzo mocno odczuwalny, bo nie da się go zastąpić, można jedynie kupić. Brak żelaza, węgla czy złota utrudni żywot, ale brak gliny będzie paraliżujący.

  • złoto możesz zarobić sprzedając towary;
  • żelazo możesz kupić za zarobione złoto;
  • węgiel możesz wytworzyć w specjalnych piecach z drewna opałowego.

I chociaż glinę, tak jak żelazo, możesz kupić za złoto, to jest istotna różnica. Żelazo ma marginalne znaczenie, przydaje się do wyrobu broni, wybranych narzędzi i metalowych elementów, a glina niezbędna jest niemal cały czas. Tak na oko na jeden ułomek żelaza potrzebujesz 50 gliny. Dlatego ważne jest, żebyś miał zasoby własne, a nie polegał na kupcach.

Przemysł

Ta część rozgrywki bazuje na trzech zasadniczych celach – zarobku, egzystencji i rozwoju. Wszelkie materiały wytwarzane w poszczególnych warsztatach spełniają każdy z nich, dlatego szczególnie ważne jest, żebyś żadnego z nich nie pomijał. Rozwój i tak zaplanujesz, więc nie będę się tu na nim skupiał, bo z pewnością zauważysz, że brakuje cegły czy sztaby żelaza.

Warto jednak co jakiś czas kliknąć budynek Centrum miasta, bo znajdziesz tam informację o aktualnych potrzebach egzystencjalnych osadników. Będą różne w zależności od tego, do jakiego poziomu rozbudowane są domy i jednocześnie wskażą ci, czego potrzebujesz, by wspiąć się na kolejny szczebelek. Żadnej z nich nie powinieneś pomijać, bo nawet napojeni, najedzeni i ubrani mieszkańcy wreszcie zaczną narzekać na brak luksusowych materiałów.

Pozostaje jeszcze cel zarobkowy, ale o tym w kolejnej sekcji.

Handel – poradnik Farthest Frontier

Pora na temat, którym powinieneś zainteresować się już na wczesnym etapie zabawy. Farthest Frontier oferuje zarówno handel w obrębie osady, jak i ten z kupcami, którzy przybyli z innych miast. Pierwszy podstawowy rynek jest jednym z warunków, by w ogóle rozbudować dalej miasto, więc gra szybko zaznajomi cię z zarabianiem. Pamiętaj tylko, że rynek zarówno przynosi materialne korzyści, jak i jego bliskość podnosi atrakcyjność okolicy. Umieść go zatem w rejonie, który będzie służył pod budynki mieszkalne, by zmaksymalizować korzyści.

Jak się bogacić w Farthest Frontier?

Przypływ gotówki z lokalnego obrotu cieszy, ale by osiągnąć prawdziwy dobrobyt, konieczna będzie wymiana ze światem zewnętrznym. Równie prędko, co rynek, powinieneś zbudować Faktorię handlową. To tak w każdym roku przyjedzie kilku kupców z kieszeniami wypchanymi złotem. Możesz sprzedać im różne towary – wiele zależy od tego, co kupują, by zarobić znacznie więcej, niż z lokalnego rynku.

Handel

Do handlu nadaje się niemal wszystko, ale jest kilka wyrobów, które sprawdzą się szczególnie. Całkiem szybko otrzymasz dostęp do Pasiek, których powinieneś rozstawić kilka. To pozwoli zbierać Wosk i Miód pszczeli. Miód przydaje się głównie do lekarstw, a kilka Pasiek wyprodukuje go daleko ponad potrzeby osady. Podobnie wygląda sprawa z wyrobami garncarskimi. Ich produkcja na początku na pewno przewyższy lokalne potrzeby, więc warto je sprzedawać. Całkiem niezłą produktywność osiągniesz także z piwem, o ile tylko uda ci się utrzymać wysokie zadowolenie wśród mieszkańców. Jeśli tak, to piwa stworzysz dużo więcej, niż zostanie zamówione przez puby.

Z innych wyrobów świetnie sprawdzają się też ubrania, buty, płaszcze, meble i świece. Jeśli w okolicy widzisz co najmniej kilka złóż jakiegoś surowca, to możesz też sprzedać jego nieprzetworzony urobek. Osadnicy szybko powinni nadrobić zasoby. Unikaj handlowania jedzeniem, bo jego nadwyżki są kluczowe dla ściągania do miasta nowych mieszkańców, więc raczej kupuj, niż sprzedawaj.

Porównuj ceny

Wszystkie surowce na handel warto składować bezpośrednio w Faktorii handlowej, by nie czekać na ich dostarczenie. Trzymaj też w niej kilkaset sztuk złota, by szybciej sfinalizować transakcje zakupu. Ostatecznie zwracaj uwagę na ceny dóbr i ich oznaczenie wskaźnikiem. Czas odwiedzin kupców zazwyczaj się zazębia, więc nie sprzedawaj i nie kupuj od razu, a zamiast tego sprawdź zakładki wszystkich kupców i porównaj stawki. Najlepiej do tego włączyć aktywną pauzę.

Po co ci złoto – to musisz kupić

Większość ważniejszych budynków użyteczności publicznej wymaga złota. Niezbędne będzie też do budowania większości elementów dekoracyjnych, które podniosą atrakcyjność okolicy. Sporo złota potrzebne jest też do ulepszania budynku Centrum miasta na kolejne poziomy rozwoju.

Jednak poza tym złoto, a nawet jego znaczne ilości, będą potrzebne do pozyskania dwóch ważnych zasobów. Mowa tu o wspomnianych już wcześniej krowach, których nie zdobędziesz bez udziału przyjezdnych kupców. Druga kwestia to ciężkie narzędzia – zasób wymagany do takich zakładów jak kuźnia, wiatrak czy odlewnia. Nawet Kuźnia, która może produkować ciężkie narzędzia, potrzebuje najpierw jednej sztuki zasobu, by w ogóle rozpocząć pracę. Jednym słowem bez niej nie ruszysz z bardziej zaawansowanym przemysłem.

Obrona osady – poradnik Farthest Frontier

Powoli zbliżając się do końca, zahaczymy jeszcze o jeden z pomniejszych, ale niezwykle ważnych aspektów zabawy w Farthest Frontier. Co jakiś czas na twoją osadę napadną bandyci, którym zależy przede wszystkim na okradzeniu cię ze wszystkiego, co udało ci się zebrać. Ataki będą cykliczne, z różnych stron świata i o coraz większej skali, dlatego ważne jest, abyś nie ignorował zagrożenia.

Już na wczesnym etapie powinieneś zdecydować się na budowę co najmniej dwóch wież strażniczych. Najlepiej, by były usytuowane w okolicy magazynów i składów żywności, zasobów i złota. Obsadzenie ich wiąże się z określoną opłatą, ale uwierz, że znacznie bardziej boli fakt, że bandyci uciekli z całym twoim złotem. W tym samym czasie powinieneś zdecydować się na prostą palisadę, która pozwoli kupić nieco czasu na ostrzał napastników. Takie ogrodzenie powinno skutecznie powstrzymać atak i zagwarantować fakt, że twoje dobra nie znikną.

Obrona

Nie mam strażników – co robić?

Jeśli spotkasz się z atakiem, ale jeszcze nie jesteś na niego gotowy, to są dwie możliwości. Jeśli masz już jakąś wieżę strażniczą, to wybierz jednego dowolnego mieszkańca i tak jak w klasycznym RTS-ie rozkaż mu zaatakować bandytę. Gdy ten obierze go za cel, każ osadnikowi uciekać w pobliże wieży, by strażnik mógł spokojnie go odstrzelić. Sprawdza się to jednak tylko wtedy, gdy napastników jest tylko kilku i są rozproszeni.

W przypadku większego bardziej zorganizowanego ataku nie pozostaje ci nic innego, jak zaznaczyć myszą jak największy obszar i wybrać osadników. Następnie w podobny sposób zawiązać nimi walkę ze złodziejami. Nawet jeśli wrogów będzie wielu, to wieśniacy mają sporą przewagę liczebną. Na pewno kilku twoich podopiecznych zginie albo zostanie rannych, ale zasoby powinieneś obronić.

Z myślą o takich sytuacjach koniecznie dosyć szybko zainwestuj w Koszary – szkolą dodatkowych strażników i prowadzą ostrzał do napastników. Ważny jest też Dom uzdrowiciela lub Szpital. Budynki zwiększą szansę na to, że ranni osadnicy nie wykrwawią się po bitwie.

Ważna uwaga – na tym etapie rozwoju Farthest Frontier zauważyłem, że napady na osadę są w pewien sposób sprzęgnięte z finalizowaniem dużych transakcji w Faktorii. Jednym słowem, jeśli skarbiec zaczyna pękać w szwach, to szykuj się do obrony.

Rozwój miasta – poradnik Farthest Frontier

Gdy wszystkie pozostałe wątki mamy już pod kontrolą, to warto skupić się na konsekwentnym rozwoju naszego miasta. Tu znaczenie będzie miało przede wszystkim zaspokajanie bieżących potrzeb mieszkańców, dostęp do zasobów oraz solidne zaplecze w złocie.

Jak ściągać nowych mieszkańców do miasta?

Przypływ nowych podopiecznych można rozwiązać na dwa sposoby – podnosząc współczynnik urodzeń lub ściągając nowych osadników. Pierwszy z nich jest ważny w dłuższej perspektywie, ale nie zwiększa potencjału gospodarczego w krótkiej. Dlatego ważne jest, żeby do miasta przychodzili nowi ludzie w sile wieku i możliwości. By to osiągnąć, musisz przygotować im z wyprzedzeniem miejsce do spania i żywność. Gra podsuwa pewną liczbę osadników gdy dysponujesz co najmniej 4 pustymi miejscami noclegowymi i zapasem żywności na co najmniej 6 miesięcy.

Może zdarzyć się też tak, że grupa osadników przyjdzie sama i na pewno tak będzie. Jednak trzymając się powyższych wskazówek, znacząco podniesiesz szansę na naturalny i co ważniejsze regularny przypływ mieszkańców.

Jak podnieść atrakcyjność okolicy?

O ile zasoby będą ważne dla rozwoju poziomego, to współczynnik atrakcyjności wyznaczy to, jak szybko miasto rozwinie się w pionie. Tu sprawa jest całkiem jasna i gra wyraźnie oznacza to, jakie budynki psują mieszkańcom klimat. Możemy podsumować to następująco:

  • dzielnice mieszkalne powinny być wyraźnie oddzielone od przemysłowych;
  • atrakcyjność zwiększa dostęp do budynków użyteczności publicznej;
  • dodatkowy współczynnik atrakcyjności generują wybrane dekoracje.
Farthest Frontier atrakcyjność

Zarówno dekoracje, jak i budynki, które oferują udogodnienia, mają określony zasięg oddziaływania. Dlatego by ułatwić sobie rozwijanie domów mieszkalnych na kolejne poziomy, buduj je obok siebie. Wtedy wystarczy kilka dekoracji, Szkoła, Rynek i Dom Uzdrowiciela, by osiągnąć przyzwoity wynik. Najlepiej działa Teatr, bo obejmuje sporą okolicę. Pamiętaj jednak, by już od początku dzielnicę mieszkalną planować zaraz obok Centrum miasta, które także podnosi rangę okolicy.

Ważna uwaga – zwróć uwagę, że tylko niektóre dekoracje podnoszą atrakcyjność. Jeśli zależy ci na awansie, a nie wrażeniach estetycznych, to skup się na budowaniu tych, które podnoszą rangę.

Ulepszanie Centrum miasta, czyli Gospodarstwa rolne

Wszystko idzie świetnie, Centrum miasta właśnie wskoczyło na drugi poziom i wydaje się, że będzie tylko lepiej. A tu nagle gra wprowadza po cichu mechanizm, o który jak dotąd nie musiałeś się martwić. Do rozbudowania głównego budynku potrzebujesz Gospodarstw rolnych. Tu kwestia wygląda całkiem prozaicznie, a przynajmniej byłoby tak, gdyby nie to, że nazwa intuicyjnie wprowadza nas w błąd. Gospodarstwa rolne to nic innego jak ulepszone o kolejny poziom Schrony mieszkalne.

Gdy spełnisz określone kryteria i masz odblokowaną automatyczną rozbudowę, to mieszkańcy sami zdecydują się podnieść swój standard życia. Głównym i kluczowym czynnikiem wciąż jest tu atrakcyjność lokalizacji. To właśnie do tego była ona nam potrzebna od samego początku, chociaż gra nie wymagała żadnych upgreade’ów aż do Centrum miasta na poziomie drugim. Jednak gospodarstwa rolne to dopiero początek – po nich są kolejno Duży dom i Dwór. Każdy kolejny szczebelek wymaga centrum miasta na trzecim i czwartym poziomie.

Gospodarstwo rolne

  • Centrum miasta poz. 2
  • atrakcyjność miejsca na poziomie 30%
  • Studnia
  • zioła
  • dwa różne rodzaje pożywienia w osadzie

Duży dom

  • Centrum miasta poz. 3
  • atrakcyjność miejsca na poziomie 65%
  • studnia
  • ceramika 1 szt.
  • świecie 1 szt.
  • trzy różne rodzaje pożywienia w osadzie

Dwór

  • Centrum miasta poz. 4
  • atrakcyjność miejsca na poziomie 85%
  • studnia
  • meble 1 szt.
  • szkło 1 szt.
  • trzy różne rodzaje pożywienia w osadzie
Farthest Frontier Gospodarstwo rolne

Najważniejsze jest to, że każdy schron funkcjonuje osobno przez cały proces ulepszania. Nawet dwa stojące obok siebie budynki mogą mieć różny poziom atrakcyjności, gdyż ta działa obszarowo. Im dalej od centrum atrakcji, tym mniejsza premia do współczynnika. Żeby dopilnować tych wymaganych 25 Gospodarstw rolnych, musisz sprawdzić każdy schron z osobna, porównać z wymaganiami i podjąć działania.

Zioła zbiera zbieracz (a jakże), ale czasem przywiozą je zewnętrzni kupcy. Jeśli akurat ich gdzieś brakuje, to możesz dokupić za niewielką cenę. Wszystkie dobra luksusowe – świecie, meble, szkło i ceramikę mieszkańcy zbiorą sobie sami z magazynów i to w swoim czasie. Jeśli produkujesz lub kupiłeś i widzisz, że jest zapas, to niebawem sobie je zorganizują.

Na koniec rodzaje pożywienia – w górnej części ekranu widzisz stan zapasów, ale po najechaniu na niego zobaczysz konkretną liczbę i rodzaje jedzenia. Jeśli masz coś z każdej z grup, to mieszkańcy też sobie poradzą, ale zazwyczaj trwa to najdłużej. Głównie dlatego, że wypadkowa spożycia wygląda różnie i osadnicy nie ograniczają się do „wszystkiego po jednym”. W końcu jednak przyniosą do schronu nowe zapasy i rychło ruszą z przebudową.

Ważna uwaga – raz ulepszone budynki mieszkalne nie idą „w dół” gdy zmieniają się warunki. Jeśli wpłyniesz negatywnie na atrakcyjność lokalizacji, co obniży ją poniżej wymaganego dla budynku standardu, to mieszkańcy opuszczą budynek. Na szczęście szybko wrócą, gdy znów wyrównasz atrakcyjność do wymaganego poziomu.

Na tym kończymy nasz poradnik do Farthest Frontier. Jeśli znalazłeś tu przydatną wiedzę, to koniecznie podziel się nią ze znajomymi. Zachęcamy też do polubienia naszego profilu na Facebooku, co bardzo wspomoże rozwój naszego serwisu. Odsyłamy też do pozostałych poradników na Strategniedzielny.pl i zabieramy się za tworzenie kolejnych. Wpadaj regularnie po nowości o strategiach.